10. etapa Rallye Dakar: Macík i Prokop v první desítce, ale s velkými problémy

Účastníci Rallye Dakar absolvovali v úterý desátou etapu. Na rozdíl od Bolívie se první souboj na argentinské půdě mezi Saltou a Belémem odehrál v písečných dunách při teplotě kolem 40 stupňů Celsia. Našim zatím nejlepším jezdcům Martinovi Macíkovi v kamionech a Martinovi Prokopovi v autech se ale moc nedařilo. V první desítce sice zůstali, ale své postavení si pohoršili.

Martin Prokop

Martin Šoltys překvapil

Mezi kamióny byl tak z naší trojice nejrychlejší Martin Šoltys, který dojel devátý a za vítězem Van Genugtenem zaostal o 47:46 minuty. Na jedenáctém místě celkově ale zůstal.

Se ztrátou čtyř minut za ním dojel Martin Kolomý, který už po čtyřiceti kilometrech položil Tatru na bok. Na kola mu pomáhal nejprve Kamaz, ale dokončit to musel běloruský Maz, protože ruké lano námahu nevydrželo. Podle Kolomého pak následovaly přetěžké rozbíječky, že přestával věřit, že dojedou do cíle. Nakonec odešla jen zadní náprava, a tak posledních sto kilometrů jel v dunách pouze na přední pohon. Ani na umístění Martina Kolomého se nic nezměnilo, dál zůstává třináctý.

Nejvíce tentokrát ztratil Martin Macík, kterého od první příčky dělilo pomalu dvě a půl hodiny. Technických starostí měla posádka víc než dost, a tak ztratila třetí místo. Ztráta jedné hodiny a 42 minut na stále vedoucího Rusa Nikolajeva v současné době znamená pád na šesté místo.

Tomáš Ouředníček

Nejlepší etapa Tomáše Ouředníčka

V autech Martina Prokopa zastavila technika už před prvním kontrolním bodem. Vypadalo to špatně, ale pomohl Tomáš Ouředníček, který je dotáhl na místo, kde mechanici vyměnili vadný alternátor. Dál už jel Marin s Fordem ve vysokém tempu, ale sedmé místo už neudržel. Dostal se před něho Al Kasimi ze Spojených arabských emirátů. Prokop za ním zaostává o jednu hodinu a 26 minut.

Tomáš Ouředníček

Tomáš Ouřeníček  byl naopak spokojený. Vybojoval 25. místo a byl to jeho nejlepší letošní výsledek.     „Etapa byla těžká a nevyzpytatelná, ale auto dnes jelo jako ve snu. Technici konečně přišli na původní příčinu všech předchozích problémů, kterou byla vadná lambda sonda. Dnes jsme si tak závod užili, jak se patří. Hluboký písek byl dost záludný a autu dal také zabrat. Ale nejhorší bylo, že posledních 60 kilometrů jsme museli jet po tmě. Myslím si, že není úplně fér, nechat tak náročnou část rychlostky na večer! Většina týmů si dnes také užila noční závod…. Mohli jsme mít ještě lepší výsledek, ale i tak jsme spokojeni, protože lepší startovní pozice do zítřejší etapy ve Fiambale je důležitá. Závod nás teď nesmírně baví, když auto jede, jak má, takže se opravdu těšíme na zítřejší etapu.“

V autech nadále vede Carlos Sainz s továrním Peugeotem. Na druhé místo ale postoupil jeho týmový kolega Peterhansel. Na první místo ale ztrácí padesát minut.

Zdeněk Tůma chce do první desítky

V kategorii čtyřkolek si naši jezdci polepšili, ale snadné to neměli. Zdeněk Tůma je nyní jedenáctý, i když na trati musel opravovat sání motoru. Netají se ale tím, že by rád zaútočil v závěru Dakaru na první desítku. Josef Macháček na dvanáctém místě naopak optimismem nijak nehýřil. Naopak šedesátiletý jezdec přiznal, že na tak náročné podmínky připravený není. Podle jeho slov, kdyby tušil, co ho čeká, tak by prý na Dakar ani nejel. Roučková je šestadvacátá.

V motocyklech vede Rakušan Walkner

V motocyklech měl smůlu dost vedoucí Francouz Van Beveren, který na posledním mezičase vedl, ale tři kilometry před cílem měl pád. Zlomená klíční kost mu dál pokračovat nedovolila, i když to pár set metrů ještě zkusil. Nakonec pro něho musel přiletět vrtulník. Nejrychlejší byl Rakušan Walkner, a protože další soupeři chybovali v navigaci, ujal se vedení.

Z českých pilotů byl nejrychlejší opět Milan Engel, který je českou jedničkou i celkově.

 Výsledky – 10. etapa: Salta – Belén (797 km/373 speciálka)

Automobily: 1. Peterhansel, Cottret (F, Peugeot) 4:43:46, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, D, Toyota) -8:46, 3. Sainz, Cruz (E, Peugeot) -13:07, … 23. Prokop  -1:57:58, 25. Ouředníček (oba Ford) -2:09:06

Celkové pořadí: 1. Sainz 32:10:53, 2. Peterhansel -50:35, 3. Al Attiyah (KAT, Toyota) -1:12:46, …8. Prokop -4:18:21, 32. Ouředníček -46:51:23

Kamiony: 1. Van Genugten (NL, Iveco) 5:31:49, 2. Villagra (ARG, Iveco) -33, 3. Vjazovič (BEL, MAZ) -11:09, …9. Šoltys -47:46, 10. Kolomý (oba Tatra) -51:51, 14. Macík (Liaz) -2:23:14
Celkové pořadí:
1. Nikolajev (RUS, Kamaz) 34:09:09, 2. Villagra -24:44, 3. Vjazovič -3:48:30, …6. Macík -5:30:25, 11. Šoltys -7:46:05, 13. Kolomý -9:09:13

Čtyřkolky: 1. Cavigliasso 6:35:26, 2. Gonzalez (oba ARG, Yamaha) 2:06, 3. Casale (CHILE, Yamaha) 6:23, …10. Tůma -51:28, 11. Macháček -54:26, 25. Roučková (všichni Yamaha) -3:06:31.
Celkové pořadí:
1. Casale 40:34:52, 2. Gonzalez -1:41:03, 3. Cavigliasso -1:42:56, …11. Tůma -8:53:10, 12. Macháček -9:14:13, 26. Roučková -41:14:37.

Motocykly: 1. Walkner (A, KTM) 4:52:26, 2. Quintanilla (CHILE, Husqvarna) -11:35, 3. Farrés (E, KTM) -16:21, …22. Engel -55:50.
Celkové pořadí: 1. Walkner 32:21:03, 2. Barreda (E, Honda) -39:42, 3. Benavides (ARG, Honda) -41:23, …24. Engel -4:50:42, 42. J. Brabec -9:34:17, 47. Pabiška -10:39:23, 51. Vlček -12:45:23, 73. Veselý -22:36:57, 75. Novotná -25:13:28.

 

 

 

 

Autor: Karel Malina

Sdílet tento příspěvek na