Příjemná zima v Dubaji

Ve Spojených arabských emirátech motoristická sezona v březnu skončila. Závodit se začne zase až v říjnu, kdy už nebude takové teplo a vlhko.  Nejpilnějším českým jezdcem na zdejších okruzích byl přes zimu Marcel Kusín, který si soubojů při národním šampionátu NGK Racing Series užil vrchovatě.

Marcel Kusín si v Emirátech zazávodil

Marcel Kusín si v Emirátech zazávodil na moderním okruhu Yas Marina v Abu Dhabi

Na autodromu v Dubaji a na slavné trati Yas Marina v Abu Dhabí, která hostí  formuli 1, absolvoval sedm závodních víkendů. Výsledkem bylo, i když neoficiálně, druhé místo ve třídě 1 vozů s objemem motoru do 3000 cm3.

Marceli, co tě zlákalo odjet v Emirátech prakticky kompletní seriál?

Chtěl jsem si zazávodit a časově mi to tentokrát vycházelo. Byla to dobrá zimní příprava, po které se cítím výborně rozjetý a připravený na novou sezonu na evropských okruzích. První závody jedeme koncem dubna na Hungaroringu. S Petrem Kačírkem jsme se domluvili a společně absolvujeme vytrvalostní závody, které jsou zařazené do FIA Zóny Střední Evropy. Startovat budeme s mým Ferrari 430 GT, což je sice zcela rozdílné auto proti BMW 130i, se kterým jsem závodil v Emirátech, ale stále to bylo lepší, než mít několikaměsíční přestávku.

Na který ze zimních závodů v Emirátech rád vzpomínáš?

Největší radost jsem měl z druhé jízdy na posledním podniku, který se konal v březnu na okruhu Yas Marina v Abu Dhabi. Po hezkém souboji s Australanem Peterem Englandem , který jezdí pravidelně britské mistrovství cestovních vozů, jsem ho porazil a skončil druhý. Přitom jsem startoval ze třetí pozice, ale hned v úvodu se mi podařilo Petera předjet. Nepustil jsem ho před sebe až do poslední pětiminutovky, kdy mi předjetí vrátil. Jeho Vauxhall s motorem Astra byl na rovinkách šíleně rychlý, ale já jsem byl lepší v technické pasáži okruhu. V napínavé bitvě nakonec Peter udělal v samém závěru chybu. Když vjel na dlouhou cílovou rovinku, uviděl na počítači kilometrů svítit nulu, a tak si najednou pomyslel, že závod už skončil. Sundal nohu z plynu a já jsem ho předjel. Zapomněl, že závod končí až odmávnutím cílového praporku.  Také si to pak v depu hodně vyčítal. Vítězem jízdy i celého šampionátu ve třídě 1 se stal Costas Papantonis z Řecka.

A proč je tvůj výsledek neoficiální?

V Emirátech můžeš startovat jen s jednou závodní licencí. Takže, abych mohl oficiálně bodovat v tomto národním šampionátu, musel bych si nechat zrušit nejprve českou závodní licenci a místo ní si vystavit licenci v Emirátech. A ve chvíli, kdy bych se vrátil domů, to zase celé zopakovat. Tento administrativní kolotoč jsem si rád odpustil.

Jaký jsi měl pocit z okruhu Yas Marina?

V Abu Dhabi, jsme startovali již na začátku sezóny a o to víc jsem se těšil na březnový návrat. Ten okruh je skutečně nádherný, ale na druhé straně technicky velice náročný. Jezdec se musí trať dobře naučit, aby se v těch zatáčkách neztratil. Zazávodit si ale v takovém luxusu, který nabízejí boxy a celé zázemí okruhu, to je zážitek.

Do Emirátů míří v poslední době stále víc našich turistů, Co nabízí například Dubaj za zajímavé motoristické zážitky?

Většina turistů si asi nenechá ujít výlet terénními vozy do pouště. Jsou to ale cesty s průvodcem. Samotné vás tam nepustí a ani bych to nezkoušel, protože v písku to musíte s autem opravdu umět, jinak se okamžitě zahrabete. Pokud si ale někdo chce vyzkoušet vlastní „Dakar“, tak v Dubaji existují školy jízdy v písečných dunách a dokonce po absolvování dostanete certifikát. Zazávodit si můžete i na okruhu v Dubaji. Pro veřejnost je otevřený každý čtvrtek a auta na okruhu půjčují. Jezdí se ale brzy po ránu. Určitě bych také zavítal na dubajském Autodromu na motokárovou dráhu. Má asi kilometrovou trať, špičkové zázemí a jezdí se tady třeba čtyřiadvacetihodinovka za účasti jezdců světové špičky. Naopak pokud někoho láká si jen půjčit auto a projet se po zdejších osmiproudých dálnicích, nic proti tomu, ale musím upozornit, že ranní a pak zase podvečerní dopravní špička je něco šíleného. Auta stojí v dlouhých kolonách a musíte počítat až s dvouhodinovým zdržením. V samém centru je proto nejlepší chodit pěšky, nebo jezdit zdejším velice krásným metrem. A fanouškům motoristického sportu bych doporučil návštěvu Emirátů buď letos koncem listopadu, kdy se v Yas Marina jede poslední závod šampionátu formule 1, nebo pak začátkem ledna, kdy naopak Dubaj hostí čtyřiadvacetihodinovku.

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Karel Malina

Foto: archiv týmu KK Racing

 

Autor: Karel Malina

Sdílet tento příspěvek na